Interview met Christian Vollman en Peter Gamelkoorn

Christian Vollman

In gesprek met Christian Vollman, mede- eigenaar en -oprichter van ELITEDATING en Peter Gamelkoorn, Senior Manager van ELITEDATING BeNeLux en Oost Europa; één van de meest populaire websites voor het vinden van een partner. Redelijk kort nadat ELITEDATING tot de Nederlandse markt toetrad, waar velen dachten dat de Nederlandse markt al verzadigd was met dating websites, verwierf het bedrijf een positie op de markt bij de grootste online datingsites van Nederland en inmiddels ook in Europa.

D.S. Wat is het geheim geweest om de markt te betreden van online dating binnen 3,5 jaar en een prominente plek te bemachtigen in de top 3 van Europa?

C.V. De pijlers van een website voor matchmaking zijn de leden, dat wil zeggen de database, zowel in kwantiteit en kwaliteit (hun kenmerken, interesses, enz.). Uiteindelijk is onze dienstverlening erop gericht onze leden aan een potentiële partner te matchen. Of de klant tevreden is hangt af van twee factoren: de aard van de gebruikers die deel uitmaken van de database en de nauwkeurigheid van het bemiddelingssysteem.

Toen we in 2010 de Nederlandse markt betraden, hadden o.a. Meetic (in Nederland bekend als Lexa), Parship en Relatieplanet al een grote database van leden opgebouwd. Wij kozen voor een differentiatie-strategie: wij zijn overtuigd van onze wetenschappelijke test van compatibiliteit, veiligheid, betrouwbaarheid en kwaliteit van onze dienstverlening, en door ons te focussen op een meer volwassen doelgroep, konden wij onze merkwaarden beter overbrengen. Om dit correct te communiceren wordt er veel geïnvesteerd in marketing en communicatie.

ELITEDATING’s succes komt neer op het volgende; we zijn erin geslaagd om onze doelgroep te bereiken door middel van het beantwoorden van haar eisen en verwachtingen. ELITEDATING is niet alleen een website om te daten maar bovenal een serieus platform die een ingeschrevene de mogelijkheid biedt om iemand te vinden met wie deze haar of zijn leven wilt delen.

D.S. Tot zover de communicatie en marketing strategie; hoe zit het met het product?

C.V. Beiden spelen een belangrijke rol. Je kunt een nog zo grote database hebben; als het product niet goed werkt, zullen de mensen al snel afhaken. In de online business moet je veel nadruk leggen op design en gebruiksvriendelijkheid om de ervaring en de communicatie tussen de gebruikers zo intuïtief mogelijk te maken. Daarnaast hebben we speciale aandacht, los van ons wetenschappelijke systeem van bemiddeling, voor beveiliging en bescherming van gegevens. Dit onder andere als antwoord op één van de grootste problemen benoemd betreffende online matching. Dit uit zich ook in de relatief grote anonimiteit die leden bij ELITEDATING genieten; andere leden kunnen op onze site niet door de database ‘browsen’ (zoeken) maar worden door ons systeem aan elkaar gematcht.

Onze klantenservice controleert handmatig of onze singles “serieus zijn”. Zij beoordeelt alle profielen op basis van informatie, foto’s en allerlei functies voor de verificatie van de identiteit om meer vertrouwen te creëren in onze community. Hierdoor kunnen wij de aanwezigheid van nepprofielen/ spammers zo goed als uitsluiten.

D.S. Jullie hebben een zeer sterke aanwezigheid op tv. Heeft dit invloed op uw markt consolidatie?

P.G. Ja, we zijn erin geslaagd om de toegevoegde waarde van onze service over te brengen in onze reclamecampagnes. Wij proberen online dating toegankelijker te maken voor ‘oudere jongeren’, zeg maar vanaf een jaar of 30. Door ons te focussen op deze doelgroep en het aanspreken van problemen die deze groep heeft met het vinden van een partner, hebben wij een solide positie.

D.S. Ziet u de gratis services van sites als Facebook en Badoo als concurrentie?

Peter Gamelkoorn

P.G. Facebook was er al toen we de markt betraden, wat ELITEDATING biedt is de mogelijkheid om mensen te ontmoeten met dezelfde interesses, maar buiten je sociale kring. Wanneer een persoon zich registreert bij ELITEDATING is dat omdat, in het algemeen, zij binnen hun eigen omgeving geen mensen vinden die bij hen passen, of simpelweg niet hetzelfde sociale leven leiden of tijd hebben om nieuwe mensen te ontmoeten.

Facebook is niet opgezet om nieuwe liefde te vinden maar meer om informatie en beleving te delen met mensen uit je eigen kringen. Ook raken mensen gewend aan alle online services die gratis aangeboden worden, waardoor het moeilijk wordt om geld te verdienen/winst te maken. Met alle respect voor Badoo, wij zien hen niet als concurrentie, of in ieder geval niet direct. Dit komt doordat ELITEDATING een andere doelgroep heeft en vooral omdat onze missie en visie totaal verschillend zijn.

D.S. In slechts drie jaar is ELITEDATING gevestigd in 14 landen; hoe heeft u dat gedaan?

C.V. In de online business is internationalisering wat makkelijker, vooral als men niet werkt met voorraad. Je moet in staat zijn om de specifieke kenmerken van elk land te identificeren en zo goed mogelijk aan te passen aan cultuur en regels. Dit geldt met name voor de manier van communicatie en marketing.

ELITEDATING is zonder twijfel een succesverhaal op het vlak van strategie en internationalisering,
waarbij veel van dat succes te danken is aan haar centrale kantoor en openheid. Alle teams en landen worden geleid vanuit ons hoofdkantoor in Berlijn, met inbegrip van de technische dienst en het stroomlijnen van processen. Op deze manier ontstaat een naadloze communicatie en een voortdurende uitwisseling van “know-how.” Als we bijvoorbeeld kansen zien liggen in de Nederlandse markt, kan de Country Manager snel schakelen met individuele teams die ondersteuning bieden op het gebied van product, marketing, rapportage etc. Keerzijde is natuurlijk dat we niet fysiek in de landen aanwezig zijn of slechts beperkt, waardoor er soms wat later op ontwikkelingen kan worden gereageerd.

D.S. De financiële crisis lijkt aan jullie voorbij te gaan; wat zijn uw vooruitzichten voor de toekomst?

P.G. Elke crisis of andere ‘bedreigende’ omstandigheden bieden ook kansen. Wij profiteren in deze tijd bijvoorbeeld van de daling van marketingkosten omdat de vraag naar media stagneert. Samen met onze forse investeringen, kunnen we daardoor goede afspraken maken met media die wij, zowel off- als online, inzetten in onze marketingmix. Houd ook in gedachten dat onze piekperiodes a-cyclisch zijn. Dit houdt in dat wij vroeg in het kalenderjaar en tijdens de zomer onze drukste periodes hebben.

De toekomst zien wij met vertrouwen tegemoet. We verwachten in 2012 een groei van 30% vergeleken met vorig jaar en voor het eerst een kleine winst aan het einde van het jaar.

D.S. Bestaat er nog altijd ruimte voor nieuwe onlinedating / matchmaking websites?

P.G. In Nederland is de markt redelijk gefragmenteerd en er duiken voortdurend clubjes in niches op datinggebied. ELITEDATING heeft zich al stevig gepositioneerd als de plek waar mensen op een veilige manier een serieuze relatie kunnen vinden, zonder dat men overspoeld wordt met partnervoorstellen. Wat nodig is voor een succesvolle website op het gebied van dating, is een duidelijk onderscheidend vermogen, een goede analyse van het businessmodel en haar kansen en een visie die uitgelegd is voor de langere termijn. In de VS kun je zien dat er nog steeds mogelijkheden zijn, er heeft zich daar een ontwikkeling voorgedaan die soms de meest exotische niches aan probeert te spreken zoals: Mormonen, vegetariërs, yoga-beoefenaars of voor mensen die sero-positief zijn. Internet biedt de mogelijkheid om sneller en efffectiever de eigenschappen van mensen te ontdekken, wat het voor mensen makkelijker maakt om een selectie te maken van potentiële partners.

Dieudonnée van der Struik, ELITEDATING redactie 2012
Heeft u vragen of opmerkingen? Richt u deze dan aan [email protected]