Sinds 100 jaar Internationale Vrouwendag

Berlijn, 8 maart 2012 – Naar aanleiding van de 101e Internationale Vrouwendag die vandaag op 8 maart 2012 plaatsvindt, heeft het online relatiebureau ELITEDATING besloten te peilen hoe het zit met de hedendaagse vooroordelen over de vrouw. Een massale staking van vrouwen in New York meer dan 100 jaar geleden vormde de oorzaak voor het bedenken van deze dag. Nu 101 jaar later is er gelukkig veel veranderd op het gebied van vrouwenemancipatie. ELITEDATING deed onderzoek onder 320 vrouwen uit Nederland en België over heersende clichés en vooroordelen aangaande het vrouwelijk geslacht.

Kunnen vrouwen nou wel of niet inparkeren?

Een stereotype kan gezien worden als een diepgeworteld patroon dat gevestigd is in de hersens van de mens en bepaalt hoe er gedacht wordt over een persoon of een groep. Het is vaak een overdreven beeld dat niet altijd overeenkomt met de werkelijkheid. Alhoewel… Uit de enquête die vorige week is opgesteld door ELITEDATING blijkt dat een aantal vooroordelen misschien toch waar zijn! Voornamelijk heersende clichés die betrekking hebben op de vrouwelijke gevoelens lijken te kloppen. Zo vindt 84% van de vrouwen dat zij emotioneler zijn ingesteld dan hun mannelijke tegenpolen en is 80% het er mee eens dat zij sneller huilen dan mannen. Het cliché waar de meeste vrouwen het over eens zijn heeft betrekking op hun liefde voor schoenen: 86% stemt ermee toe dat zij hier het meest van houden! Tot slot een eeuwig punt van spanning tussen beide geslachten: maar liefst 76% verzet zich tegen de uitspraak dat vrouwen niet kunnen inparkeren!

Een echte heer van top tot teen

“Hij is een gentleman van de oude garde”. Die uitspraak heeft waarschijnlijk iedereen van het vrouwelijk geslacht wel eens gehoord. Maar wat is een gentleman precies en wordt het vandaag de dag nog wel verwacht van een man zich zo te gedragen? Uit de enquête blijkt dat de uitspraak ´less is more´ ook op dit gebied geldt. Het schijnen de kleine alledaagse gebaren te zijn die een glimlach op het gezicht van de dames kunnen toveren.

De deur open houden is zo´n gebaar dat door 71% van de vrouwen wordt gewaardeerd, net als het in de jas helpen na een romantisch avondje uit. Opvallend is dat deze galante daden zelfs meer worden geapprecieerd dan materialistische attenties. De vrouw verwacht niet dat de man op de eerste date voor haar een cadeautje meeneemt en ook aan de rekening wil de hedendaagse vrouw best mee betalen. Conclusie: sympathie kun je niet kopen! Daarentegen moet er ook niet overdreven worden met kleine gebaren, 30% geeft aan een handkus toch wel echt passé te vinden.

Vrouw anno 2012

Op de vraag of het nog steeds de taak van de man is om het geld in het laatje te brengen, werd door 91% van de vrouwen geantwoord het daar niet mee eens te zijn. Vrouwen anno nu zijn een stuk individualistischer dan vroeger en kunnen best hun eigen boontjes doppen! Dat wil echter niet zeggen dat de gebaren van de man om de vrouw te plezieren niet worden gewaardeerd en het kan geen kwaad voor de mannen om zich te gedragen als een echte heer. Toch rijst de vraag of 100 jaar na het bedenken van internationale vrouwendag, mannen en vrouwen inmiddels gelijk worden behandeld. Daar werd door 82% van de vrouwen op geantwoord dat zij nog steeds moeten vechten tegen de heersende stereotypes. Er lijkt dus toch nog een lange weg te gaan…

Over ELITEDATING:
ELITEDATING richt zich op singles die op zoek zijn naar een serieuze relatie. De basis van ELITEDATING’s matching- methode ligt in de wetenschappelijke persoonlijkheidstest, bestaande uit ruim 280 vragen. Op basis van de resultaten, demografische gegevens en persoonlijke voorkeuren kan ELITEDATING singles koppelen met een vooruitzicht voor een succesvolle relatie. De leden krijgen passende partnervoorstellen en hebben vervolgens de mogelijkheid om de ander stap voor stap te leren kennen. Elk profiel wordt handmatig gecontroleerd, zodat ELITEDATING kwaliteit kan garanderen.
Met meer dan 11 miljoen leden is ELITEDATING het snelst groeiende online relatiebemiddelingsbureau van Europa. Het bedrijf werd opgericht in Duitsland in 2008 en verspreidde zich binnen twee jaar naar 11 andere Europese landen. In mei 2010 werd ELITEDATING Nederland en iets later België gelanceerd.