Onderzoeksbureau activeert SCAM-alarm ELITEDATING

Om duidelijkheid te verschaffen in de groeiende jungle van online-dating diensten had Frankrijk’s grootste TV- Zender ‘TF1’ een vergelijkend onderzoek geïnitieerd. Websites van acht toonaangevende aanbieders werden getest en beoordeeld op technische functionaliteiten, service en interactie.![endif]-->!--[if>![endif]-->!--[if>

![endif]-->!--[if>![endif]-->!--[if>![endif]-->!--[if>

In het kader van het onderzoek werden op elke website zes testprofielen aangemaakt. De test werd uitgevoerd door een middelgroot Frans onderzoeksbureau.

Ondoordachte strategie onderzoeksburo

Helaas ging het bureau iets te gemakkelijk te werk, zij legden namelijk zes identiteiten vast (zowel mannelijke als vrouwelijke) en gebruikten identieke handelingen voor het activeren van de bijbehorende profielen. Florian Führmann, hoofd van de klantenservice van ELITEDATING verklaart: “de firma heeft datgene gedaan wat normaliter fraudeurs op Sociale Netwerken, dating-sites en online partnerbemiddelings-sites doen. Deze leggen een reeks van valse identiteiten aan en proberen op die manier zoveel mogelijk gebruikers te contacteren.

‘Message in a bottle

Alle zes aangemaakte profielen werden door de klantenservice van ELITEDATING onderschept en uitgesloten van contactmogelijkheden met andere gebruikers. Ze werden niet voorgesteld als ‘partnervoorstel’ en logischerwijze ontvingen ze dan ook geen profielbezoek. De testende firma had kennelijk niet nagedacht over het bestaan van een dergelijke effectief beschermingssysteem; diens conclusie over de kans op succesvolle communicatie bij ELITEDATING.fr luidde namelijk: “het versturen van een bericht op ELITEDATING is net zo nuttig als het versturen van een boodschap in een fles”. Aangezien de mate van interactie op ELITEDATING zo gering was, werd zij op dit onderdeel dan ook gewaardeerd als ‘uitermate slecht’.

ELITEDATING als enige alert

Na evaluatie van de testresultaten nam ELITEDATING direct contact op met de verantwoordelijke firma en de juiste werkwijze van ELITEDATING werd bevestigd. Aangezien het kostentechnisch niet realiseerbaar was om de test volledig opnieuw uit te voeren, werd daarop besloten om ELITEDATING volledig uit te sluiten van het onderzoek.

Ondanks dat ‘fraude herkenning’ geen onderdeel was van de test, heeft deze actie (onbedoeld) toch een noemenswaardige bijdrage geleverd aan ELITEDATINGs vakkundigheid op dit gebied. Kennelijk had ELITEDATING als enige de test-accounts (onechte profielen) als zodanig herkend.

Met het verkrijgen van het zogenaamde ‘TÜV Keurmerk’ dat staat voor veiligheid en de uitmuntende testresultaten die het magazine Computerbild onlangs gepubliceerd heeft, is ELITEDATINGs geloofwaardigheid op het gebied van veiligheid en service reeds bewezen.

Hoe zit het met de klanttevredenheid?

“Wij staan open voor iedere test die de service kwaliteit van ELITEDATING wil beproeven, daarom betreuren wij het ten zeerste dat wij bij het laatste onderzoek niet meer mee werden genomen in de beoordeling” aldus David Khalil, oprichter van ELITEDATING. “Echte profielen en databescherming zijn wat ons betreft de fundamenten van online partner bemiddeling.

Jammer genoeg zijn wij wat dit standpunt betreft kennelijk in de minderheid aangezien sommige Servicetests deze criteria nou net niet testen. Wij juichen het dan ook van harte toe als er bij toekomstige onderzoeken ook gekeken wordt naar de mate waarop beide punten resulteren in klanttevredenheid.”