Code of conduct voor online relatiebemiddelingswebsites

SPIN GROUP

Berlijn – 18 mei 2012. Als toonaangevende aanbieders van de online dating portalen in Duitsland, hebben ELITEDATING, FriendScout24, NEU.DE en Parship de S.P.I.N.-Kodex (Seriöse Partnersuche im Netz) opgesteld. Deze vrijwillige overeenkomst omvat gedragsregels die een verantwoordelijke omgang met klanten en eerlijke praktijken op de markt moeten funderen.

De S.P.I.N.-Kodex definieert duidelijke regels omtrent contractafsluiting, contractverlengingen en opzeggingen om een gebruikersvriendelijke en serieuze service te bieden. Ook wordt er ingegaan op transparantie van de gebruiksvoorwaarden, dataveiligheid en bescherming tegen misbruik. In totaal bestaat de code of conduct uit tien bindende grondregels.

De BVDW (Duits: Bundesverband Digitale Wirtschaft) is belangenbehartiger voor bedrijven die actief zijn in de digitale B-to-C markt. De BVDW ziet er, samen met een onafhankelijk controlecomité op toe, dat de Kodex wordt nageleefd. Indien dit niet het geval is, volgt een waarschuwing met als gevolg daarop een eventuele sanctie tegen het bedrijf.

Het SPIN-logo op de websites van de leden biedt de gebruiker vanaf heden oriëntatie bij de beslissing voor een aanbieder. Op de website www.spin-kodex.de zijn alle punten omtrent de overeenkomst voor iedereen zichtbaar. Bovendien kunnen daar niet alleen klachten gemeld worden, maar ook opgelegde sancties bekeken worden.

Foto: David Khalil (ELITEDATING), Peter F. Schmid (PARSHIP), Martina Bruder (FriendScout24) en
Joachim Rabe (NEU.DE) bij de introductie van de S.P.I.N.-Kodex.

Over de auteur: EliteDating Redactie

Dit artikel is voor u geschreven door de redactie van EliteDating.

Bekijk meer artikelen geschreven door de EliteDating Redactie